Thursday, June 4, 2009

.......SESI BERSAMA YB DATO' SAIFUDDIN ABDULLAH



05 Jun 2009- Mewakili PMIUSM, sebagai suatu persatuan yang ingin terus melangkah tanpa ketinggalan untuk melibatkan diri dalam satu lagi program yang di anggap penting bagi golongan mahasiswa itu sendiri, beberapa pimpinan exco PMIUSM turut hadir dalam Sesi Bersama YB Dato' Saifuddin Abdullah pagi semalam. Ini merukan satu lagi program beliau atas dasar 3M, Menyelami Minda Muda.
Dengan menyentuh ke dalam Dasar Universiti APEX dan RU (research university), pelbagai persoalan timbul, apatah lagi terdapat segolongan yang hadir begitu bangga dengan gelaran 'mahasiswa APEX', tanpa melihat semula apakah gelaran itu 'in the level' dengan tahap pemikiran, akhlak, mahupun minda rakan-rakannya atau pun tidak. Tidak mengapalah, itu kemungkinan sebagai tanda syukurnya untuk menjaga martabat yang hanya bernilai di mata manusia.
Sedikit sentuhan tentang pindaan AUKU, memandangkan beliau juga terlibat secara langsung dengan proses pemindaan akta yang sebelum ini di lihat menjadi sebab mahasiswa semakin lesu dan tidak bermaya. " adakah mahasiswa kita ini menghayati 'kebebasan baru' yang dapat di perolehi selepas proses rebranding the dictator act. YB juga menambah yang beliau masih lagi tidak berpua hati dan dalam usaha untuk terus memperjuangkan hak sebenar mahasiswa agar perjuangan mahasiswa laksana era 70-an terus terlaksana. dan juga agar 'student empowerment' tidak lagi hanya menjadi laungan aktivis mahasiswa, bahkan di dengari oleh pihak yang bertanggungjawab.


Formula 'rakan kepemimpinan' menjadi modal praktikal buat setiap universiti yang di sarankan oleh beliau, yang mana dalam konteks 'making a decision, even a big one' , mahasiswa turut dilibat sama untuk membentuk satu organisasi kilang ilmuwan yang berteraskan 'student order but in office'. Dalam hal ini bermakna bahawa mahasiwa itu terlibat secara langsung dalam membuat keputusan dalam gapaian mereka sendiri, bukannya seperti yang terjadoi sebelum ini, yang mana pihak pentadbiran kelihatannya seperti SS(seronok sendiri). Bersetuju dengan pernyataan beliau bahawa, "Every campus have their own order, not all have the same taste"


Namun atas nama mahasiswa itu sendiri, 3 tuntutan asas yang menjadi primer order adalah :
  • suara yang di dengari oleh pihak pentadbiran dan pihak berkuasa kerajaan
  • peranan yang di iktiraf
  • isu yang di selesaikan atas orientasi keadaan mahasiswa
Satu lagi formula yang beliau nyatakan dalam majlis berkenaan, ialah Rukun Perjuangan Mahasiswa yang komplimentari antara satu aspes dengan aspek yang lain adalah :
  1. idealisme
  2. activisme
  3. intellectualisme Beruntung menjadi mahasiswa dua alam yang haramkan untuk di tindas, keranasedangkan haiwan 2 alam pun di haramkan memakannya. Membawa maksud yang cukup bermakna kerana mahasiswa zaman inilah yang merasai zaman ke'diktator'an AUKU dan saat pelaksanaan rebranding AUKU.

Hope that the minimun value just look out as the guide but not kill the student autonomy. Its not the time to be an arm chair critic.

"Don't mourn; critique!"- Joe Hill, had he been a Ph.D in a Eastern University.







No comments: